Inspiratörer i Botkyrka: ”Vi satsar oss ur krisen”

När andra säger upp personal gör Mauro Cordova tvärtom och anställer. Vd:n på saneringsföretaget Camfes vill vara redo när pandemin är över.

Mauro Cordova siktar på att dubbla omsättningen inom två år

Det har bara gått ett par år sedan inflyttningen i de nya lokalerna i Tumba. Tanken var att kunna växa där länge. Men tre år senare är Camfes redan trångbodda.

”…jag har bara gått på magkänslan sedan starten”

Det var inget som vare sig vd:n Mauro Cordova eller hans kompis Miguel Gamarra Wong hade vågat drömma om när de startade företaget 2007. Då var enda målet att få en inkomst. De började med städ, men låga marginaler och brist på kontakter fick dem att tänka om. Båda hade tidigare gjort inhopp på saneringsföretag. Mauro ringde runt och insåg att det var brist på folk som kunde sanera asbest. Så de gick en kurs och drog igång.

Nära konkurs innan vändningen kom

– Det låter som en bra strategi, men jag har bara gått på magkänslan sedan starten, skrattar Mauro.

Än så länge verkar den funka fint. Visserligen var de nära att gå i konkurs under finanskrisen 2008 och Mauros fru ville att han skulle stänga ner. Men Mauros mage sa något annat och sedan hösten 2009 har det gått spikrakt uppåt.

Eller ja, tills pandemin slog till.

– Vi har tappat intäkter. Redan i februari 2020 fick vi samtal från kunder som ville pausa projekt. Men det har inte stannat av helt som 2008. Och nu har vi en helt annan stabilitet i företaget jämfört med då, säger Mauro.

” Jag blev uppringd av Tillväxt Botkyrka och tillsammans har vi gjort en tvåårsplan för att dubbla omsättningen.”

Vd:n som säger sig inte ha någon strategi har målmedvetet jobbat med att sänka kostnaderna och höja säkerheten i företaget. Hellre köpa än att leasa till exempel.

– Det blir lägre kostnader i längden. Samma sak med lokalen. Det är en bostadsrätt. Hade vi hyrt hade det blivit mycket dyrare.

En tvåårsplan kommer att satsa Camfes AB ur pandemikrisen. Mauro Cordova, vd och grundare, är väldigt glad över att Tillväxt Botkyrka tog intitiativet och stöttade med att ta fram den. Foto: Nils Petter Nilsson

Vi hjälps åt i branschen

Tack vare bra samarbeten med bransch-kollegor har han kunnat låna ut personal när Camfes haft för lite att göra. På så vis har de sluppit korttidspermitteringar och uppsägningar. Nu är företagets kassa stark. Det gör att han vågar tro på fortsatt tillväxt.

– Jag blev uppringd av Tillväxt Botkyrka och tillsammans har vi gjort en tvåårsplan för att dubbla omsättningen. Det var häftigt att kommunen tog den kontakten. Sedan pandemin drog igång har vi investerat i en ny maskinpark och vi har anställt sju personer för att vara beredda när allt drar igång igen, säger Mauro.

Förfrågningarna börjar komma nu

Samtidigt medger han att han börjat få lite fjärilar i magen. Tänk om inte pandemin tar slut i sommar, som alla hoppas på?

– Den tredje vågen gör mig riktigt rädd faktiskt. Men jag märker samtidigt att jag får allt fler förfrågningar nu. Branschen vill komma igång igen. Även om det skulle dröja klarar vi oss, säger Mauro.

Kunden behövde rådgivning kring de affärskritiska frågor.

Tillsammans med kunden visualiserade vi affärsplanen med fokus på definition av marknad. Utfallet blev en lösning för marknadsföring mor privatpersoner (GoogleAds) och en långsiktig strategi för att arbeta mot företagskunder (ramavtal).

Från utformning av kravprofil till filtrering av kandidater utifrån kraven.

Genom en workshop tydliggjordes behovet av en ordermottagare för att frigöra tid för VD. Vi utformade en kravprofil, skrev en annons, spred annonsen och filtrerade de kandidater som sökte utifrån kraven (53 ansökningar resulterade i att 7 presenterades för Tullinge rör)

Max Lauritzen
Tillväxt Botkyrka