”Min ‘to do list’ har blivit verklighet.”
Jimmy Eneqvist har nu, efter några år äntligen fått möjlighet att börja bocka av sin
att-göra-lista, tack vare hjälp från Tillväxt Väsby. Resultatet är ökad lönsamhet och omsättning i företaget.
Jimmy Eneqvist på sitt kontor i Upplands Väsby
Håbo Bilvård startades av Dan Eneqvists i början av 80-talet och sonen Jimmy tog över familjeföretaget år 2008. Håbo Bilvård finns idag i två egna lokaler en i Upplands Väsby och en i Bålsta, de finns även stationerade runt om på olika bilfirmor. I Upplands Väsby har de funnits sedan 1982. Det kändes naturligt för Jimmy att ta över efter sin pappa och idag driver han verksamheten med stort engagemang. Företaget har idag 18 anställda och växer stadigt.
Sommaren 2021 blev Jimmy kontaktad av Tillväxt Väsby i tron om att det var ett helt vanligt säljsamtal men han valde att lyssna färdigt på erbjudandet. Det slutade med att en workshop var inbokad med två affärsutvecklare från Tillväxt Väsby.
– Jag tänkte att det hela var lite för bra för att vara sant. På workshopen hörde jag mig själv säga allt som behövdes göras och de hjälpte mig att konkretisera det säger Jimmy.
Under workshopen konkretiserades de idéer som Jimmy själv lagt fram, mål sattes och sedan var arbetet i gång.
– Att få höra vad mina egna idéer kan göra för både lönsamhet och omsättning var nyttigt och gav mig den knuffen jag behövde för att förverkliga mina idéer menar Jimmy.
Tiden som tidigare inte funnits till att utveckla företaget prioriterades nu och ett av de första utvecklingsområdena som identifierades var att Håbo Bilvård behövde anställa en person som skötte det administrativa inom verksamheten. En rekryteringsprocess sattes snabbt i gång. Skillnaden var nu att Tillväxt Väsby skapade en annons, sorterade bland sökande och gav Jimmy de kandidater som var potentiella. Tidigare hade Jimmy tagit hand om hela processen själv vilket var väldigt tidskrävande.
– Att gå igenom över 200 ansökningar där flertalet personer saknade den kompetens vi efterfrågade tog väldigt mycket tid, så att få den hjälpen är jag väldigt tacksam över säger Jimmy.
Inom kort välkomnades en ny anställd vilket frigjorde tid för Jimmy men företaget fick även en homogen bild gentemot kunderna. Det var samma person som svarade i telefon, på mail och som välkomnade kunden i entrén och tiden fanns till att göra det. Tidigare fick de som arbetade i produktionen avbryta det som de höll på med och känslan att de inte riktigt hade tid till telefonsamtalet lyste omedvetet igenom till kunden. Denna rekrytering upplevs som positiv för alla anställda inom bolaget.
– När vår administratör väl var på plats så frigjordes mycket tid för mig som VD, tidigare gjorde jag allting själv och det som inte hanns med blev till att göra på kvällstid berättar Jimmy.
Nu när utrymme skapats för Jimmy att utveckla företaget kom ”to do listan” fram och nästa punkt påbörjades. Ett nytt online bokningssystem utvecklades där möjligheten till merförsäljning och tilläggstjänster öppnades. Det märktes snabbt att det nya systemet uppskattades av kunderna vilket avspeglade sig i lönsamheten.
– Det är roligt att kunna se effekten av en förändring så pass snabbt, säger Jimmy och talar för alla i företaget.
Det finns fler saker som utvecklats och kommit till hos Håbo Bilvård sedan samarbetet inleddes med Tillväxt Väsby. De har lanserat möjligheten för kunderna att teckna abonnemang, det är en idé som Jimmy länge velat förverkliga då han tror starkt på detta koncept men inte förmått sig att sätta idén till verklighet. Genom abonnemanget betalar kunden en månadskostnad som är reglerad efter olika nivåer på abonnemanget. Kunden får ett antal besök hos Håbo Bilvård som kan disponeras fritt under året och på så sätt får kunden en kontinuerlig omsorg av bilen.
– Jag behövde någon som bekräftade det jag redan visste. Jag var medveten om att jag var den som kunde min bransch bäst i rummet, men Tillväxt Väsby kan affärsutveckling. Tillsammans med deras kompetens vågade jag ta nästa steg i utvecklingen av företaget, berättar Jimmy.
Jimmy Eneqvist VD Håbo bilvård och Elias Åkerblom från Tillväxt Väsby i samtal inne i verkstaden.
På Håbo Bilvård har det hänt mycket sedan första mötet i somras. De har satt ett mål på att öka lönsamheten med 50% på 3 år i det segment som involverar privatkunder, efter bara några månader har de nått en ökning på 30%.
–Nu i efterhand har jag förstått att det gäller att hinna göra rätt saker och att prioritera utifrån ett större perspektiv. Det var väldigt lätt att gömma sig bakom att tiden inte fanns och att köra på i gamla hjulspår, vilket resulterade i att företaget inte växte såsom jag önskat, medger Jimmy.
Ytterligare rekryteringar och affärsutvecklande idéer väntar hos Håbo Bilvård och samarbetet med Tillväxt Väsby fortsätter. ”to do listan” fylls på och utvecklingen av företaget går stadigt framåt.
– Vem vet, utan teamet på Tillväxt Väsby hade det kanske passerat flera år innan jag kunnat börja bocka av sakerna på min lista, avslutar Jimmy.